גראן טוריסמו ישראל - הליגה הרישמית

הידעתם שיש קבוצה של נהגי סימולטורים רישמית של גראן טוריסמו? עם הכרה רשמית של חברת פוליפוני החברה שפיתחה את גראן טוריסמו? דרך יוזמה עצמית וללא תמיכה מאף גורם, צמחה לנו ליגה ישראלית שכבר רצה עונה רביעית עם שידורי לייב מושקעים וכמות מתחרים עקבית ומעוררת השראה.
מה שהמתחיל כיוזמה קבוצתית של חובבי התחום אי שם בשנת הקורונה הפך להיות להצלחה שמובלת ומנוהלת בצורה יוצאת מן הכלל ע״י מיגל לוקייר ומקבלת רוח גבית בקבוצה של נהגים שנשארים נאמנים לליגה וממשיכים למשוך כל שנה כמות יפה של נהגים חדשים וצופים לערוץ.

ליגת הגראן טוריסמו הגיע עדה לכדי אירוע רשמי באולמות סינמה סיטי אשר הביאה את אירוע הגמר למסך הענק עם נהגים שנוהגים מול קהל ושידור לייב.

ממבט על הליגה קשה להבין איך זה מנוצח ומנוהל ע״י מגיל שדואג לשידורי לייב, קריינות ופרשנות, גרפיקה, סיכומים, שיפוט, פיתוח שיטות ניקוד ועוד.

כאחד שלקח חלק בניהול ליגה, אני מבטיח לכם שזו עבודה שדורשת עצבים מברזל ועקביות.

גמר ליגת הגראן טוריסמו באירועי הסינמה. רוצים עוד כאלו!

אז החלטנו לשבת עם מי שמנהל את הליגה הגדולה ביותר, נכון להיום, בתחום הסימולטורים ולשמוע קצת על מה קורה בתחום ואיך משלבים ומשתלבים.

ספר לנו קצת על עצמיך

תודה על ההקדמה, אז קוראים לי מיגל לוקייר, יליד קולומביה שעלה לארץ לפני למעלה מ-30 שנה.

עד לא מזמן מנהל בכיר בחברת “טבע” בתעשיית התרופות ולאחרונה קפצתי למים העמוקים של העצמאות בתור יועץ עסקי וארגוני בתחום המצוינות התפעולית בתעשיית התרופות, המזון והקוסמטיקה גם בארץ ובחו”ל. גר ביבנה.

איך הגעת מתפקיד ניהולי בטבע לניהול ליגה וירטואלית?

תמיד הייתי אוהד מאוד גדול של מרוצי מכוניות וכמובן זה היה מאוד טבעי להתנסות במשחקי סימולציה שונים לאורך השנים. שיחקתי – עם דגש על שיחקתי על שלט ובמגוון משחקים. פעם אחת כהייתי אצל חבר, שחקתי בפעם הראשונה GT Sport שזאת הגרסה הלפני האחרונה של המותג ונדלקתי. קניתי את המשחק וסוני 4PS ואז הגיע הקורונה. בגלל הסגר היה באמת הרבה זמן להיות בבית וזה נתן אפשרות להשקיע שעות במשחק. פגשתי כמה חברים אונליין דרך חבר של חבר (בין היתר גם אתה) והתחלנו להיפגש כמעט מדי ערב על המסלול. ככה צץ הרעיון להקים אירוע ליגה קטן (אני חושב היו חמישה או שישה מרוצים בלבד) והגיעו הרבה אנשים שהיו בצללים של המשחק וכשראו שיש ישראלים התחיל לקפוץ כמו פטריות אחרי גשם. אני זוכר היו טבלאות על נייר משבצות, מלחמות בבית להזיז אירועים כדי להשתתף במרוצים בקיצור היה התלהבות.

אחרי שזה הסתיים הבנתי שאפשר לעשות משהו מסודר עם מעט מאוד השקעה. יש לי את היכולת לנהל פרויקטים מסובכים ויש לי גם את הכלים אז למה לא ליישם את זה על ליגה מקומית של סימולטורים? בסוכות שנת 2021 (זה כבר היה קצת אחרי הסגר של הקורונה) ישבתי שבוע שלם וכתבתי תקנון, עיצבתי לוח מרוצים, פוסטרים עם סתם טבלאות אקסל וגרפיקה של מצגות, שיטת ניקוד וכל מה שמרוץ אמיתי מחייב רק בתוך העולם הוירטאולי. אני חושב שמה שמשך יותר את האנשים זה החשיפה ברשת, הרצינות שבאמת קורה משהו והדמיון לאירועים דומים שקיימים בתחום בשאר העולם. לא המצאתי את הגלגל. הכל היה חיבור של טלאים ממקורות שונים וככה זה קרה. בספטמבר 2021 היה מרוץ הראשון של העונה והיה באז מאוד גדול בתוך העולם של הגראן הארץ.

עם הזמן רכשתי אמון ולדעתי הערכה על ההשקעה והנהגים הבינו שמשהו רציני התחיל להתבשל. נתנו גביעים, עשינו חולצות, פוסטרים, מדבקות ובלי שום השקעה גדולה עשינו אירוע באמצע הגשם באולם אירועים של מושב גת רימון עם ג’חנון וקולה. אחרי העונה הזאת היה יותר קל ורק ניסיתי להשתדרג בשידורים, בתקנון, בפוסטרים בעיצוב טבלאות. בהכל.

שמח שזה עזר כי בעונה השניה הגיעו קרוב ל-50 איש בשלוש ליגות שונות ובעונה השלישית והנוכחית כ- 30 איש כל אחת.

התחלנו לחלק גביעים, פרסים ספונסרים ועוד. מנצחי דרג א׳ עונה 2 מימין לשמאל: מוטי קמחי, אופק זכריה, אראל כדורי. 

ספר לנו על העונה ומה צפוי לנו השנה

בעונה הנוכחית ניסיתי להוסיף קצת עניין לנהגים הותיקים ולמשוך אולי חדשים שמתנדנדים. עד עכשיו היו הרבה מרוצים די מאתגרים (גשם, חושך, סיבולת) באמת סחטתי את הנהגים בעונות הקודמות. הפעם הלכתי על רגוע. פחות מרוצים (16 מול 21 בעונה הקודמת) ושני מאפיינים חדשים: אליפות קבוצות (צוותים של שניים) ומרוצי מולטיקלאס (שתי קטגוריות מתחרות בו זמנית באותו מרוץ). בנוסף הכנסתי שני מרוצי פיילוט עם קטגורית 2GT. תמיד מנסה לשנות כדי לא לשעמם (למשל בעונה השניה היו כמה מרוצי one make עם הרדיקל, מיאטות ואפילו super formula). תמיד זה טוב לשנות והגראן לשמחתי מאפשר לגוון. נראה יותר צבעוניות בגלל אליפות הקבוצות (החבר’ה מאוד השקיעו בעיצובים) אבל בעיקר חיבור בין הנהגים הותיקים והחדשים. נראה גם עיצוב מושקע יותר, שידורים יותר מושקעים (חיבור למחשב בהמשך העונה) ואפילו קבוצת דיסקורד שנמצאת בבניה לניהול יותר טוב של הליגה.

מדוע לדעתך הליגה בגראן טוריסמו מצליחה?

אני חושב שהרצינות בה אני מתייחס לניהול והצלחת הליגה הפתיעה גם אותי (גם את אשתי אגב…). אם אתה רציני ויש לך תשוקה למה שאתה עושה אתה גורם לאחרים לעקוב אחריך. ככה ניהלתי אנשים לאורך השנים וככה ניהלתי את הפרויקטים שלי. אם אתה לא משוכנע שמה שאתה עושה הוא טוב ונכון אל תעשה כלום. זה דבר אחד.

השנה הכל היה כבר מוכן מראש עוד לפני תחילת הליגה: הפוסטרים, טבלאות מוכנות ומעוצבות עם אקסל מאוד פשוט שרק צריך להכניס מספרים והכל מוכן לפרסום. שדרגתי את המדיה ברשתות ואת שידורי המרוצים ביוטיוב וכך הגדלתי חשיפה. אני היום אחד השדרנים הבודדים בעברית בליגות הסימולטורים ושמח שזה מושך עוד אנשים לצפות ולהשתתף. האיכות של המשחק השתפרה פלאים עם יציאת ה- Gran Turismo 7 דבר שגורם לאיכות צפיה טובה יותר וחווית תחרות מעולה.

בעבר חשבתי שהשיא היה האירוע בסינמה סיטי אבל לפי התנועה היום אני מאמין שהשיא עוד עתיד להגיע

היום יש לנו למעלה מ-150 נרשמים לערוץ עם למעלה מ-14.5 אלף צפיות. זה לא הרבה בעולם של היוטיוב אבל זה מטורף בעולם הסימולטורים בארץ.

הכנתי פוסטרים ושיפרתי את המדיה – ליגת הגראן 2024 

מה האתגר הכי גדול בניהול ליגה?

אפשר לחלק לשניים: אתגר אנושי ואתגר טכני. הכי קל זה האתגר הטכני. למרות האיכות המאוד גבוהה של הגרפיקה וחווית המשחק עדיין הגראן מאוד מוגבל מבחינת ניהול ליגה: מספר משתתפים מוגבל מאוד בהשוואה לסימולטורים אחרים, יציבות השרתים של סוני, עדכונים שוטפים שלפעמים מתקנים משהו אבל מקלקלים משהו אחר ובתור מנהל הליגה אי יכולת למשוך נתונים אל תוך מחשב או מחולל דוחות דבר שגורם לבצע את כל עבודת הטבלאות והסטטיסטיקות בצורה ידנית.

האתגר האנושי הרב יותר מסובך. מאוד קשה לנהל אנשים במיוחד כאלה שת’כלס לא מחויבים אליך בשום צורה ותמיד יכולים לפרוש. אנחנו כישראלים בכלל וכאוהבי ספורט מוטורי בפרט תמיד יכולים לחוות דעה כל הכל ועדיין לחשוב שרק אתה יודע הכי טוב איך לעשות את הדברים. זה מתסכל היו הרבה מקרים של ניהול “גנון” בין נהגים וביני לבין נהגים. לפעמים זה נגמר בטוב (לרוב) אבל כשזה נגמר ברע נוצרות קליקות, אינטריגות והשמצות מחוץ לליגה שפוגע במצב רוח וכמובן בהשמך קיום הקהילה שזה הדבר הכי חשוב בעיניי. לנהל קהילה זה אחד הדברים הקשים ביותר שיש ותמיד צריך להיפטר מהרבה “זבל” בדרך עד שאתה מזכך את אלה שבאמת חשוב להם ומוכנים לשרוף את הידיים בשביל הצלחת הליגה.

דבר נוסף זה כמובן מימון. כמו בכל דבר כדי שכל המיזם הזה ייראה באמת רציני, צריך להתייחס להשקעה של הנהגים כי בוא נודה, בלי נהגים אין ליגה לא משנה כמה אתה טוב בניהול. אז פרסים והוקרה הם דברים שעולים כסף אז מימון זה משהו שקשה להשיג.

האתגר הגדול ביותר – הפן האנושי – קהילת הסימרייסרים בישראל

האם זה יכול להחשב כספורט?

בכל העולם נהיגה בסימולטור מרוצים נחשב לספורט לכל דבר ונהגים בכירים בעולם האמיתי משתמשים בסימולטורים לשיפור יכולות נהיגה ולהכיר מסלולים בצורה כמעט זהה לחלוטין לעולם האמיתי מבלי לצאת מהבית. בארץ כמו כל דבר התחום הזה מאוד לא מפותח ואני שמח שהתאחדות הספורט המוטורי בישראל הקימה יחידת esports לעידוד ומימון תחרויות נהיגה בסימולטורים. פעם פקיד במשרד הספורט שאל כמה נהג סימולטור מזיע, כדי ללגלג על נהג סימולטור מול נהג אמיתי. אני לא חושב ששחקן שחמט או ברידג’ מזיע יותר מנהג סימולטור ואלה שני ענפים שמקבלים מימון ממשרד הספורט. לך תבין. בכל מקרה אם הליגה הקטנה שלנו יכולה לתרום לשינוי ה-mindset אצל פקידי ממשל אז עשיתי את עבודתי. מקווה בעתיד העולם הזה ישתנה ונצא קצת מהניהול השמרני והעתיק הזה.

מה הייתה רוצה לראות בתחום הסימולטורים?

בתחום הסימולטורים יש הרבה נישות לכל אחת יש את האוהדים והשונאים שלו. חלק בגלל שזה פשוט מדי, חלק זה יקר מדי או ייחודי מדי. לא כל נישה מתאימה לכל אחד ולכן צריך להבין שמה שאתה אוהב לא בהכרח אומר שמישהו אחר יאהב גם. לכן אני רוצה לראות קהילה מאוחדת מאחורי תחום הסימולטור ללא קשר האם אתה נוהג בגראן, ב- ACC , בפורמולה או Beamng. לכולם יתרונות וחסרונות אבל מתעסקים באותה הדבר. רוצה לראות שאם יש ליגה איי רייסינג כולם יבואו לעודד ולראות את המרוצים, שאם יש אירוע drift שכולם יבואו להתרשם מהתותחים האלה. אני חושב שלאט לאט מתחילה להיות זליגה של נהגים מפלטפורמה אחת לאחרת ושילוב של כוחות בלהקים ליגות מיוחדות שיאחדו את הנהגים עוד יותר. צריך להקים אירועים פתוחים כדי לחשוף את העולם הזה החוצה, כי המחשבה השמרנית כאן בארץ עדיין מסתכלת על זה כאל חבורה של גברים משועממים שמשחקים במחשב. הספורט המוטורי האמיתי מאוד יקר בהשוואה לספורט הוירטואלי ולכן אני רואה שעם הזמן הרבה נהגים יעדיפו “לבזבז” פחות על צמיגים ולהשקיע בעמדה ובמסך טוב שישדרגו את חווית הנהיגה.

כמה אתה חושב שיש קשר בין עולם הסימולטורים למציאות?

כמו שאמרתי קודם, נהיגה בסימולטורים היא ספורט לכל דבר וסימולטורים היום משמשים את הנהגים הבכירים ביותר בעולם לשיפור יכולות ואימון. יש היום גם סימולטורים לאופנועים גם שלדעתי עם הזמן יתפוס תאוצה אצל הבייקרים ורוכבי האופנוע. יש סימולטור לאופניים גם. כך שעולם הסימולטור קשור קשר הדוק עם העולם האמיתי ועל כן צריך להתייחס אליו כאל ספורט לכל דבר.

סימולטור – קשר ישיר למציאות

צריך ציוד מקצועי?

רצוי אבל לא חייב. כפי שציינתי אפשר “לנהוג” עם שלט ויש לנו נהגי שלט מעולים לא פחות מהאלה עם הגה ופדלים. זה תמיד מבורך שיהיה לך ציוד סביר ומי שמוכן להשקיע לא מעט אפשר להשיג עמדת נהיגה מושלמת ומקצועית שבידיים הטובות יכולה לשפר משמעותית את יכולות הנהיגה והתחרות. יש לנו כמה נהגים מעולים בצורה יוצאת מהכלל שנוהגים על ציוד מאוד בסיסי וגם ההפך. נהגים שהשקיעו הרבה כסף בעמדה אבל לא הצליחו לפתח יכולות נהיגה תחרותיות. כל אחד שיעשה את השיקול וישיג ציוד לפי יכולתו אבל לא למשכן את בבית בשביל זה. כמובן זה צריך להיות תואם PS ולכן לא כל ציוד מתאים.

איך מצטרפים לליגה והאם זה מתאים לכל רמה?

כל מי שנוהג ב-7GT ויש לו את הזמן והרצון להשתתף מוזמן. במשך העונות היו לנו נהגים חזקים מאוד גם על שלט וזה אחד היתרונות של הגראן: הפשטות להצטרף ולהתחרות גם עם ציוד פשוט. יש מיונים כמובן שמדרגים את הנהגים לפי יכולתם ולמרות שעקומת הלמידה אצל חלק מהם ארוכה יותר, אני רואה שיפור מעונה לעונה. עוד יתרון זה הציוד שמספיק שיש לך סוני PS ומשחק אתה יכולה להשתתף. אני התחלתי ככה. אפשר להגיע אלינו דרך עמוד הפייסבוק שלנו The Official Israel Gran Turismo League או דרך קבוצת הוואטסאפ שלנו. אני עוקב בכמעט כל עמוד שמתעסק בסימולטורים בארץ וחלק מכל קבוצות הוואטסאפ אז תמיד אפשר לפנות אליי ובשמחה אכוון מה צריך לעשות.

קישור לעמוד הפייסבוק של הליגה

יש לך משהו נוסף לסיכום?

רוצה קודם כל להודות לנהגים שמגיעים כמעט ערב ערב לאימונים ומתייצבים למרוצים. בלי החבר’ה האלה שום ליגה לא יכולה להתקיים. אני לפעמים קשוח איתם בדרישות אבל תמיד ברוח טובה. צריך לזכור שאנחנו בארץ רק בחיתולים בכל מה שקשור לעולם הסימולטורים וכרגע אין לנו נציגים חזקים בתחרויות בחו”ל. הקמת הליגה היא לא רק לגיבוש הקהילה אלא למצוא את הנהגים שיכולים לייצג אותנו בחו”ל והדרישות שם מאוד גבוהות. לא קל לישראלים להתחרות היום אונליין לאור המצב בארץ. כמות ההשמצות והבולינג כלפי הישראלים ברשת, גם בעולם הגיימינג והסימולטורים חסרת תקדים ולכן צריך לפתח נהגים מצוינים שיוכלו לסתום את הפה לכל המקטרגים. יש הרבה נהגים מטורפים בארץ בכל אחד מהפלטפורמות. פשוט צריך להביא קרש קפיצה שיוכל לתת להם במה להוציא את הפוטנציאל שלהם.

מיגל, אני אנצל את ההזדמנות הזו לומר לך תודה על הרמת הכפפה וכמובן לכל מי שלקח חלק בסיפור לאורך על השנים.

למעקב אחרי הליגה:

קישור לעמוד היוטיוב

אינסטגרם 

מיגל לוקייר בתדרוך נהגים – ליגת הגראן טוריסמו הרישמית של ישראל