Live For Speed (LFS) - הסימולטור שאסור שנשכח
בשנת 2024 עולם הסימולטורים מלא בכל טוב. משחקים מטורפים וציוד שאני אישית לא חלמתי שיהיה נגיש אליי.
אני עוד זוכר את ההתרגשות של לקנות הגה לוג׳יטק G25 בשביל לשחק גראן טוריסמו בסוני אבל יותר מזה, אני זוכר משחקים משנות השמונים שהטריפו אותי עם רמת הפרטים שהם הביאו, בטח ביחס לחומרה שהייתה קיימת אז.
אבל יש סימולטור שאני אישית פספסתי – עם תירוץ הוגן – בדיוק התגייסתי ומחשבים לא היו משהו שהתעסקתי בשנים האלו ובטח לא סימולטורים. אז יצא שכשחזרתי לעניינים אפילו לא שמעתי עליו.
איפשהו במהלך שנת הקורונה הלכתי להדרכת סימולטורים שהייתה די מאכזבת אבל לפחות שם הכרתי את הסימולטור Live For Speed או בקיצור LFS.
היתרון הראשון שלו היה שהוא עובד על כל מחשב. ללא צורך בכרטיס גרפי חזק או מעבד עוצמתי ויש בו אלמנטים מאד חשובים בדרך שלכם להיות נהגים מהירים והבנה של הקונספט הטכני של נהיגה ספורטיבית.
מרוצי אונליין ופיזיקה – אבל לא רק
אז כשישבתי השבוע לחשוב על מה אני כותב למגזין, החלטתי לספר לכם קצת על LFS והאם שווה להוריד אותו ב 2024 כשיש לנו סימולטורים משוגעים ומלאי פרטים כמו ACC ו La Mans ועוד…המסקנה: LFS זה סימולטור שאסור שנשכח
תחילתו של עולם הסימולטורים – ופריצת הדרך של LFS
כשהייתי ילד אחי הגדול היה משוגע על ראלי Group B (נושא למאמר אחר) וכל החדר שלו היה מלא תמונות של רכבים ודגמים שהוא בנה. אפשר לומר שזה היה הניצוץ הראשון שלי בכל הנוגע לאהבה לרכבים. בתור האח הצעיר בבית, את התשוקה באותם שנים יכולתי לממש רק על גבי המחשב.
מתוך זה, קנו לי משחקי מכוניות ובלי להבין מה ההבדל בין סימולטור למשחק מכוניות מצאתי את עצמי משחק במשחקים סופר מאתגרים כמו Test Drive (1987), Stunts (1990) ו Indianapolis 500 (1989).
לא חושב שהייתי נהג באיזושהי צורה אבל התלהבתי נורא מזה שהצלחתי לסיים הקפה בלי לשבור את הרכב.
אינדי 500 (1989) – בלי להבין מה ההבדל בין משחק לסימולטור – רק לסיים הקפה
פריצת הדרך המשמעותית בתחום – לפחות לפי ראות עיניי – הייתה הגראן טוריסמו על הסוני . גראן טוריסמו הוכיח לעולם שסימולטור מציאותי שלא קל לשלוט בו יכול להיות רב מכר ובכך פתח את הדלת לרנסנס בעולם הסימולציות.
בין השנים 2000 ל – 2005 יצאו סימולטורים מעניינים שדחפו את התחום קדימה, בין השאר פורזה מוטורספורט – כן כן, פעם מייקרוסופט ניסו לעשות את פורצה לסימולטור…
אבל מעל כולם התעלה אחד מיוחד ובמיוחד Live For Speed
LFS – רקע
אחד הדברים שמייחדים כל כך את LFS זו העובדה שמדובר בצוות קטן של שלושה מפתחים אשר הצליחו להרים פרוייקט שמשך אליו שמות כמו וולטרי בוטאס שהיה נוהג קבוע עד שהפך לנהג של מרצדס בפורמולה 1 ו BMW שעבדו עם הצוות בכדי ליבנות מודל מציאותי של הסאובר F1.
נהגים כמו וויל דנדי (מקלארן) מצוטט כמי ששם את הקרדיט על כישרון הנהיגה שלו בידי LFS.
״אפשר לומר שבלעדיי LFS לא הייתי איפה שאני היום…״ וממשיך לתת קרדיט לפיזיקה של הסימולטור גם היום.
בראיה של שנת 2002 LFS חד משמעית מתעלה מעל כולם בקטגוריה הכי חשובה לנו – מציאות אימרציה
וולטרי בוטא – נהג קבוע ב LFS – עד שנותיו כנהג מרצדס בפורמולה 1
פרץ דרך
LFS הציע מודל צמיגים פורץ דרך שנשאר ללא תחרות שנים קדימה. כמו כן הסימולטור הציע פיזיקה ובניה של רכבים בצורה סופר מציאותית עם התחשבות באלמנטים שלפני כן בכלל לא היו בראש שלנו כ״שחקנים״ כמו משקל הנהג, דיפורמציה של צמיגים ועוד…
מעל הכל, הצוות הקטן של LFS שם לעצמו למטרה לאפשר מירוצי אונליין נגישים ובלחיצת כפתור דבר שבכלל לא נתפס במשהו שבשגרה, לפחות עד הגראן טוריסמו פרולוג (2008). בעולם ש AI בכלל לא מהווה אתגר ממגבלות טכנולוגיות לאותן שנים. מירוצי אונליין הם עניין גדול מאד
עם כוח שיווק מוגבל ועם הרבה תשוקה, LFS הגיע למקומות הנכונים עם תקציבים מאד מוגבלים. מקומות שאיפשרו שיתופי פעולה עם BMW ובניית דגמי פורמולה שגם היום לא יביישו את הסימולטורים המובילים בעולם.
BMW F1 SAUBER – עדיין נחשב למודל F1 מאד מציאותי
מעולה לאימונים – גירסא חינמית
LFM הציעו גירסא חינמית של הסימולטור (ללא גישה לאונליין) עם מספר מוגבל של רכבים שכולל האצ׳בק שמזכירה מאד את ה 106 xsi שהייתה לי, רכב סדרתי הנעה אחורית, סטייל מיאטה ועוד מספר גדמים שבהחלט יספקו חוויה ראשונית מספקת.
בנוסף נקבל מסלול אחד עם וריאציות של ראלי קרוס, GP וטיורין ועוד מסלול אימונים פתוח.
מעבר לזה ישנם עוד שני תוכניות בתשלום שמאפשרות גישה לעוד תוכן וכמובן אונליין.
הגירסא החינמית היא זו ששכנעה אותי שהסימולטור הזה חייב להיות מותקן בכל מחשב של חובב התחום.
בתפריט הסימולטור האופציה הראשונה היא אימון – כשנכנסים מקבלים סדרה של אימונים סופר חשובים לכל נהג! מנהג מתחיל ועד למתקדמים.
אימונים שכוללים בלימה, סללומים והעברות משקל ועוד.
עבור נהגים מתחילים זהו נושא שבאמת מתפספס כי אין היום הרבה סימולטורים ובטח לא בחינם ששמים דגש כל כך חזק על פיסיקה ותרגילים בעקרונות ייסוד.
לכן, ממליץ כבר עכשיו להוריד את הסימולטור למחשב.
מגרש האימונים – תוכן חינמי שכל סימרייסר צריך
אונליין, מודים ועוד…
במידה וכן תחליטו להיפרד מ 12-36 יורו לטובת הסימולטור, תקבלו גישה לעוד רכבים, מסלולים וכמובן גישה אונליין.
יחד עם קהילת מודים (Mods) איכותית, תקבלו המון רכבים איכותיים ומושקעים, מסלולים שנבנו עי הקהילה ועוד.
מדהים לראות את הכמות המטורפת של הפעילות שיש לסימולטור בין 22 שנה.
דבר שמעיד על ההערכה הגדולה שיש לקהילה של LFS המקצועית והחובבנית.
נהגי דריפטים, ראלי, פורמולה טיורינג ועוד…
לסיכום
בגדול אני נותן לסימולטור הזה ציון גבוהה אבל כמובן שאין הוא חף מביקורת – בסה״כ הממשק פשוט אבל כיול המערכות קצת יכול לעצבן בהתחלה.
העובדה שאין מסלולים רשמיים קצת יכול להכביד על התשלום הגרפיקה מאד פשוטה ו AI בכלל לא בסטנדרט של היום אבל אם יש לכם ציוד פשוט – אפילו מחשב ישן ומיושן ואתם רוצים להתאמן על עקרונות שליטה ברכב או לקבל סימולטור בסדר גודל מקצועי – אין ל LFM אח ורע.
קהילת האונליין ורמת הפיזיקה מפצה על הכל אבל זה בהחלט משהו לקחת בחשבון.
אני אישית יוזם אימונים לנהגים מתחילים ב LFM ונראה ששם קבור הכלב להרבה נהגים שמחפשים להבין איך לקחת את הרכב לקצה.
בין כל האקשן והטירוף שאני מקבל – LFM נותן לי לפעמים רגע של נחת. עולה על ה 106xsi שלי מגיל 21 ודוחף אותה לקצה עם כל האנדרסטיר.
מזמין אתכם להתנסות. סה״כ זה בחינם – וחינם זה טוב 😉
אולי אחד הטובים – אני כבר לא נוהג אבל מזכיר לי נשכחות